Oudergesprekken op dinsdag 26 en donderdag 28 november 2013
Dinsdag 26 november 2013
17.30 – 18.15 Voorbereiding oudergesprekken met
Sandra(coach) en Lieke (duo)
18.30 -21.30 Oudergesprekken
gevoerd met Lieke (=duo)
Sandra
deed verslag in de computer (LVS)
Donderdag 28 november 2013
17.30 – 18.15 Voorbereiding
oudergesprekken met Sandra(coach) en Lieke (duo)
18.30-21.00 Oudergesprekken
begeleidt en geobserveerd, waarbij ik minimaal 1 gesprek
zelfstandig
gevoerd heb
Aantal
oudergesprekken ingevoerd in LVS
Op dinsdag leidde Lieke over het algemeen de gesprekken, waar ik af en
toe mijn ervaring met een kind aan toe kon voegen. Ik heb veel geleerd van de
manier waarop zowel Lieke en Sandra de gesprekken voerden. Hoe start ik een
gesprek, geef het gesprek een positief
karakter, hoe breng je minder prettige onderwerpen aan de orde.
Zij hebben
bij een aantal ouders aan moeten geven dat de ontwikkeling van de kinderen niet
optimaal verloopt. Naar aanleiding daarvan hebben zij bij deze ouders
aangegeven dat er een mogelijkheid is voor extra observatie in de klas (PAB =
preventieve ambulante begeleiding) De leerkracht krijgt na de observatie van de
PAB-er tips hoe om te gaan met het betreffende kind of wat te doen betreffende de
ontwikkeling van het kind. Ouders moeten daar wel hun goedkeuring verlenen. Daarnaast
is er ook de mogelijkheid van KWIK uitgelegd. KWIK staat voor Kijk Wat Ik Kan.
Bij KWIK
wordt een kind 2 dagdelen per week, gedurende een aantal weken, in een kleine
groep geobserveerd. Deze observatie vindt plaats door 2 personen. De een kijkt
naar de zorgbehoefte, de ander naar de onderwijsbehoefte. Naar aanleiding van
een observatieverslag worden in een voorlopige conclusie deze behoeften
vastgelegd, waarmee de school (leerkacht/IB-er/ouders) een vervolg traject
kunnen bepalen.
Tijdens deze
speciale gesprekken heb ik de verslaglegging in het LeerlingVolgSysteem
gedaan. Ook van het observeren van deze
gesprekken (het bericht van de leerkrachten en de reactie van de ouders) heb ik
enorm veel geleerd. Vooral het zo positief mogelijk brengen, maar wel duidelijk
zijn en niet om de problemen heen draaien. Daarbij de reactie van de ouders in
de gaten houden, omdat dit soort gesprekken hard aan kunnen komen.
Verslag oudergesprek d.d.
28 november 2013
10
minutengesprek met de ouders van L.P.
Aanwezig:
Vader en
moeder van L.P.
Lieke +Ineke (duo-leerkracht + lio-stagiaire)
(Sandra:
coach Ineke)
Anamnese
L is een meisje van 4
jaar en zit sinds 4 maart 2013 in groep 1-2C van De Prinsenhof.
L is een enthousiast, maar nogal beweeglijk
meisje, met een redelijk korte concentratie. L. reageert op het benoemen van
ongewenst gedrag, maar wel voor een korte periode.
L is graag in de huishoek of werkt met de
I-pad. Bij het spel in de huishoek (is buiten de klas), breidt zij graag haar
terrein uit, naar de klas. Hierop is zij, voor een korte periode te
corrigeren. L tekent graag, maar moet bij knutselwerkjes
gestimuleerd worden om dit niet snel af te willen maken. L reageert hierbij wel
goed op positieve feedback.
De ontwikkeling van L
is zowel cognitief als bij het reken/wiskunde op het niveau van een
‘middengroeper’, waardoor haar rapport voldoende/ruim voldoende beoordeeld
was. De enige matige score op het
rapport was haar concentratie en luisterhouding.
Gesprek:
Ik leid het gesprek, zo nodig aangevuld door
Lieke
De ouders
van L waren blij met haar rapport en niet verrast over de matige concentratie
en luisterhouding. L gaat met veel plezier naar school.
De ouders uitten enige bezorgdheid met betrekking tot de
beweeglijke houding en korte concentratie van L. Het oudere zusje van L. is gediagnosticeerd
op ADHD en gebruikt medicijnen. De vraag was of wij ook een verwachting van
ADHD bij Lotte hebben. Wij vinden het
nog te vroeg om deze conclusie te trekken. L reageert op correctie van de
leerkracht en is nog jong. Wel is het iets om in de gaten te houden, zodra zij
in groep 2 zit en voorbereid zal worden voor groep 3. Mocht haar concentratie
en luisterhouding niet verbeteren, dan kan dat haar ontwikkeling beïnvloeden.
Zodra dit in groep 3 het geval zal zijn, zou dat consequenties voor haar taal-
en rekenontwikkeling kunnen hebben.
Conclusie: Nog geen stappen ondernemen m.b.t.
mogelijk ADHD, maar vinger aan de pols houden. Wel L voldoende positief
corrigeren. In de groep kunnen wij de werkhouding van L positief stimuleren met
behulp van de methode “Beren van Meichenbaum”
Filmpje oudergesprek: http://www.youtube.com/watch?v=DGAwm3uqHG4
Geen opmerkingen:
Een reactie posten