Bewijzen



Presentatie bewijzen portfolio Ineke Zwetsloot


De ontwikkeling van de belangrijke competenties komt uit de competentie reflecteren.  Dat heb ik tijdens deze stage veel beter geleerd/geoefend. Eerder was mijn reflecteren meer een soort evalueren. Door beter en liefst samen met een ander te reflecteren (door elkaar vragen te stellen kom ik nog verder) heb ik zeker mijn interpersoonlijke, pedagogische en didactische competenties meer ontwikkeld.


Bij mijn interpersoonlijke competentie richt ik mij beter op de relatie tussen mij en de kinderen onderling. Ik wil dat ieder kind het gevoel heeft dat het gewaardeerd wordt. Dit doe ik bijvoorbeeld door de kinderen wat tegemoet te komen en hen steeds meer zelf de verantwoording te geven. Ik heb ook een paar kinderen die niet of heel zacht praten. 2 buitenlandse kinderen (reden?) en 1 niet-buitenlands waarvan we de reden nog niet hebben ontdekt. De andere kinderen in de kring willen daar wel een negatief op reageren of zij zeggen het antwoord voor het meisje. Dat is wel positief, maar ik wil dat zij het zelf gaan zeggen. In het filmpje in de kring loop ik naar een meisje dat eerst niet praatte in de kring, daarna heel zachtjes en tegenwoordig (een paar maanden later  zelf haar hand opsteekt en (heel zacht) hoorbaar is zonder naar haar toe te lopen. We zijn nu een paar maanden verder en ze gaan nu toch wat meer en wat harder praten. Ik hoef niet meer naar hen toe om hen te verstaan
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=AlZCSozjv4c&list=FLMqiMBww45y3s89hAqUw4lQ (1.1)


Ik werk graag aan het vertrouwen en positieve zelfbeeld van kinderen. Dat doe ik door niet te mopperen op onrustverstoorders, maar door hen positief te benaderen. Als ik al zie dat het mis zal gaan, probeer ik dit op een positieve manier te voorkomen (interpersoonlijk + pedagogisch)
In januari ben ik in de klas begonnen met iedere dag een korte evaluatie, waarbij de kinderen aan kunnen geven wat er goed/fijn/bijzonder/leuk/spannend etc ging die dag. Hier hebben ze soms wel wat begeleiding bij nodig , maar ik merk nu na een paar weken, dat ze beter terug kunnen kijken op hun dag, over wat er goed ging zonder alleen maar te mopperen. Iedere dag schrijven we dat op één zonnestraal. Met elkaar beslissen we wat er op komt. Er leuk om te doen, de kinderen vragen er zelf naar in de loop van de dag: ‘Juf, wat moeten nog iets op de zonnestraat schrijven’


Je mag complimenten geven aan een ander, maar ook aan jezelf!
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uaTdEeS05WkpPZmc/edit?usp=sharing (1.2)


Foto vd handenregenboog:
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uejNxM1BMWWx0LTQ/edit?usp=sharing (1.3)




 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Pedagogisch en didactisch
Ik werk graag aan het vertrouwen en positieve zelfbeeld van kinderen. Dat doe ik door niet te mopperen op onrustverstoorders, maar door hen positief te benaderen. Als ik al zie dat het mis zal gaan, probeer ik dit op een positieve manier te voorkomen (interpersoonlijk + pedagogisch) Ook probeer ik aan de hand van de vragen van Korthage tot een oplossing te komen, bij (voor mij) rustverstoorders.
Om een beter overzicht te krijgen heb ik een weekoverzicht  voor mijzelf gemaakt. In de klas zijn verschillende lijsten met dagrooster, gymrooster, geplande werkjes, etc. Deze verzamel ik in één blad voor het hele thema / maand. Daarnaast zet ik het in mijn dagrooster. Hier staat ook alles op, zodat ik niet heen en weer hoef te bladeren in de klassenmap.


Maandrooster:
Dagrooster:


Heb ik mijn doel bereikt, was voor mij vooral, heb ik mijn les kunnen geven zoals ik wilde, deed iedereen mee. Nu gaat het meer om het lesdoel: heb ik mijn lesdoel bereikt. Zo niet, hoe kwam dat, wat gebeurde er, hoe voelde ik me, hoe reageerden de kinderen, wat dachten zij, wat deden zij. Wat wil ik veranderen, hoe en wanneer ga ik dat aanpakken.
Daarbij ben ik bewust bezig met het ‘aanpakken’ van rustverstoorders


Didactische competentie + competentie reflecteren
Met mijn eigen mentor bespreek ik alle lessen na, die zij ook gezien heeft. Vaak filmt zij mij daarbij en bespreken we mijn goede en mijn zwakke activiteiten. Daarbij bespreken we samen wat ik kan veranderen (en wat er niet verandert hoeft) Ik heb de neiging daarin nogal extern georiënteerd te zijn. Ik richt mij veel op haar tips en aanwijzingen en probeer daar mijn eigen weg in te vinden. Regelmatig komt ook de stage coördinator langs. Zij is  erg goed in het stellen van vragen zoals de vragen n.a.v. de spiraal van Korthage. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt in mijn stages. Veel begeleiders/mentoren begeleiden/evalueren aan de hand van hun eigen ervaringen/manier van lesgeven.


Door de gesprekken met deze stage coördinator leer ik ook steeds beter de juiste vragen te stellen. Naar aanleiding van een les waarbij mijn eigen mentor niet aanwezig kon zijn(ziek) en deze leerkracht langskwam, kregen we na afloop ook met haar LIO stagiaire een heel gesprek over de les en de te behalen doelen.
Met elkaar kwamen we tot de conclusie dat onze klassen erg groot waren voor kringgesprekken met een doel dat op een bepaalde leeftijd gericht was. Bij een doel voor groep 2, zitten er 16 groep 1 kinderen te luisteren naar iets waar ze nauwelijks iets van snappen. Als leerkracht ben je dan meer bezig de aandacht vast te houden en de les zo leuk mogelijk te maken, dan dat er bewust aan de doelen gewerkt wordt. We hebben met elkaar besproken om de kring te splitsen in groep 1 en groep 2, waarbij de andere groep met een korte opdracht aan stil werk wordt gezet. Dit heb ik met de andere LIO uitgeprobeerd en bij elkaar bekeken. Dit was een erg positieve ervaring, waarop ik mijn reflectieformulieren ook direct heb aangepast. Ik ga beter reflecteren en deze reflecties meenemen naar de volgende lessen


reflectieformulier voor lessen in de kring n.a.v. reflectie/evaluatie met Adelheid en Fleur:
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uWWN4clRiWGF0Q2s/edit?usp=sharing (3.1)



Organisatorische competentie
Filmpje werken met GIP
Werken met GIP. Lukt steeds beter. Ik heb het meeste moeite met het consequent zijn. Wachten tot het helemaal stil is en iedereen luistert. Daar heb ik de afgelopen maand een leerdoel van gemaakt. Als het stil is, kan iedereen goed luisteren, waardoor iedereen ook goed aan het werk kan en later geen / nauwelijks meer vragen heeft.


Als het duidelijk is en iedereen goed aan het werk kan, kan ik ook vlot de GIP-klok aanzetten en met een instructiegroepje werken. Het een houdt verband met het ander. Hier heb ik heel bewust aan gewerkt en ik merk duidelijk verbetering. Mijn leerdoel hierin blijft voorlopig het consequent zijn, bij alle werkvormen. Kinderen weten zo waar zij aan toe zijn en er is meer tijd voor kinderen die dat nodig hebben.




Competent in samenwerken met collega’s
Verslag commissievergadering
Het werken met collega’s gaat goed. Ik zit voor de onderbouw in de carnavalscommissie. Deze commissie ben ik gestart met het oproepen voor het eerste overleg in januari. Wij zijn nu 2x bij elkaar gekomen en hebben met elkaar het draaiboek aangepast (extra activiteit bedacht met behulp van een lijstje van collega’s) en ouderbrief met elkaar geschreven. Ik heb contact opgenomen met de speelschool en de TSO ivm de plannen voor de dag van de carnaval en met de gymleraar, of hij ook wilde meedenken en helpen aan het circuit voor de kleuterbouw. Ook heb ik  in de bouwvergadering de plannen voor de carnaval besproken, activiteiten voor groep 1-2 voorgesteld en deze verwerkt in het draaiboek.


Draaiboek:


Verslag vergadering:


Spelletjes voor circuit:
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uQUVsYnN4OHBxUDQ/edit?usp=sharing (5.3)


 
Daarbij zijn de collega’s van deze school incl. de stagiaires een hechte groep. Ik kan van alles aan ze vragen. Zij deden enthousiast mee aan mijn onderzoek naar het werken met het GIP-model. (6.4)  Ik kan bij iedereen binnenlopen voor ideeën voor het thema. We bouwen met z’n allen de gymzaal op, op woensdag. We helpen elkaar bij het afnemen van de CITO’s: Als twee leerkrachten 3 groepen nemen bij het buitenspelen, kan de 3e leerkracht toetsen.  Er is veel samenwerking hier.
Ook het kijken bij elkaars lessen is iets waarvan ik veel heb geleerd.


Ik mag ook meelopen met alle overleggen en bijscholingen ed (binnen de school) zoals PBS


Competent in samenwerken met omgeving


Verslag oudergesprek
Ik heb eerder tien-minuten gesprekken meegemaakt als observator. Dit keer ook als deelnemer. We hebben de gesprekken met z’n drieën gedaan. Steeds twee die spraken met de  ouders, waarbij de derde direct de nodige info in de registraties in het leerlingvolgsysteem typte.  Op deze manier heb ik geobserveerd en geregistreerd, bijgezeten en aangevuld en zelf gesprekken geleid. Dit waren twee bijzonder interessante avonden. Niet alleen door de zelfgeleide gesprekken, maar ook door een paar geobserveerde gesprekken die behoorlijk intensief waren voor groepsleerkracht én zeker ook voor de ouders.


Voorafgaand aan de oudergesprekken heb ik, samen met mijn mentor, een gesprek gehad met de IB-er van mijn stageschool. Hierin hebben we de kinderen besproken, die naar onze mening extra aandacht en/of begeleiding nodig hebben en wat voor wij de ouders konden bieden. Zoals, observatie door PAB (pedagogisch Ambulant Begeleider) die ons kan adviseren, onderzoek door KWIK (onderzoek van 2 dagdelen gedurende een aantal weken) of onderzoek door het Curium (wat door ouders zelf gefinancierd moet worden)


Ouderverslag




Daarnaast heb ik een jongen in de groep die onderzocht/begeleid wordt door het Curium. Hiervoor heb ik ook speciale schoolvragenlijst ingevuld en nabesproken met mijn mentor. N.a.v. dit onderzoek hebben wij ook beiden apart een gesprek gevoerd met een observator vanuit het Curium over de ontwikkeling  van dit kind. Heel interessant, het invullen , maar zeker ook het nabespreken.


Formulieren Curium: 


Competent in reflecteren
Mijn reflecteren was de afgelopen jaren vooral evalueren. Deze evaluaties nam ik altijd wel mee naar de volgende voor te bereiden lessen. Dit jaar heb ik beter leren reflecteren. Dit is ook te zien aan de lesvoorbereidingen.


Ik heb geleerd van mijn eigen mentor: te kijken naar mijn sterke kanten en die te ontwikkelen
Van de stagecoördinator vd school: zoveel mogelijk reflectieve vragen te stellen, doorvragen  en niet zo snel tevreden zijn met een antwoord.


Daarom nieuw reflectieformulier gemaakt met lege vlakken omdat er bij  verschillende doelen  verschillende vragen gesteld kunnen worden.
Blanco reflectieformulier  https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uUWY1MmJMR05FZkk/edit?usp=sharing(7.1)


Reflectieformulier na evaluatie met Adelheid en Fleur (zie ook didactische competentie)
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uWWN4clRiWGF0Q2s/edit?usp=sharing(7.2)



Lesvoorbereidingen met feedback en reflectie


18-9-2013
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3ua3lXWEFBUENQZDQ/edit?usp=sharing


25-09-2013
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uYUoyQWRHdHIwZkE/edit?usp=sharing


Woensdag 12-11-2013
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uMWxkUXpWdE5NT2s/edit?usp=sharing


Woensdag 20-11-2013
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uX01ORy1LazJWd2s/edit?usp=sharing


woensdag 23-01-2014
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uU3J4ckhTZFB2aGM/edit?usp=sharing



Mijn portfolio:
https://docs.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uY3R6M0V2UGtXNHc/edit


Mijn blog:
http://heteindisinzicht.blogspot.nl/


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten