Presentatie bewijzen portfolio Ineke
Zwetsloot
De ontwikkeling van de belangrijke competenties komt uit de
competentie reflecteren. Dat heb ik
tijdens deze stage veel beter geleerd/geoefend. Eerder was mijn reflecteren
meer een soort evalueren. Door beter en liefst samen met een ander te
reflecteren (door elkaar vragen te stellen kom ik nog verder) heb ik zeker mijn
interpersoonlijke, pedagogische en didactische competenties meer ontwikkeld.
Bij mijn interpersoonlijke competentie richt ik mij beter op de
relatie tussen mij en de kinderen onderling. Ik wil dat ieder kind het gevoel
heeft dat het gewaardeerd wordt. Dit doe ik bijvoorbeeld door de kinderen wat
tegemoet te komen en hen steeds meer zelf de verantwoording te geven. Ik heb
ook een paar kinderen die niet of heel zacht praten. 2 buitenlandse kinderen
(reden?) en 1 niet-buitenlands waarvan we de reden nog niet hebben ontdekt. De
andere kinderen in de kring willen daar wel een negatief op reageren of zij
zeggen het antwoord voor het meisje. Dat is wel positief, maar ik wil dat zij
het zelf gaan zeggen. In het filmpje in de kring loop ik naar een meisje dat
eerst niet praatte in de kring, daarna heel zachtjes en tegenwoordig (een paar
maanden later zelf haar hand opsteekt en
(heel zacht) hoorbaar is zonder naar haar toe te lopen. We zijn nu een paar
maanden verder en ze gaan nu toch wat meer en wat harder praten. Ik hoef niet
meer naar hen toe om hen te verstaan
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=AlZCSozjv4c&list=FLMqiMBww45y3s89hAqUw4lQ (1.1)
Ik werk graag aan het vertrouwen
en positieve zelfbeeld van kinderen. Dat doe ik door niet te mopperen op
onrustverstoorders, maar door hen positief te benaderen. Als ik al zie dat het
mis zal gaan, probeer ik dit op een positieve manier te voorkomen
(interpersoonlijk + pedagogisch)
In januari ben ik in de klas
begonnen met iedere dag een korte evaluatie, waarbij de kinderen aan kunnen
geven wat er goed/fijn/bijzonder/leuk/spannend etc ging die dag. Hier hebben ze
soms wel wat begeleiding bij nodig , maar ik merk nu na een paar weken, dat ze
beter terug kunnen kijken op hun dag, over wat er goed ging zonder alleen maar
te mopperen. Iedere dag schrijven we dat op één zonnestraal. Met elkaar
beslissen we wat er op komt. Er leuk om te doen, de kinderen vragen er zelf
naar in de loop van de dag: ‘Juf, wat moeten nog iets op de zonnestraat
schrijven’
Je mag complimenten geven aan een
ander, maar ook aan jezelf!
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uaTdEeS05WkpPZmc/edit?usp=sharing
(1.2)
Foto vd handenregenboog:
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uejNxM1BMWWx0LTQ/edit?usp=sharing
(1.3)
Pedagogisch
en didactisch
Ik werk graag aan het vertrouwen
en positieve zelfbeeld van kinderen. Dat doe ik door niet te mopperen op
onrustverstoorders, maar door hen positief te benaderen. Als ik al zie dat het
mis zal gaan, probeer ik dit op een positieve manier te voorkomen
(interpersoonlijk + pedagogisch) Ook probeer ik aan de hand van de vragen van
Korthage tot een oplossing te komen, bij (voor mij) rustverstoorders. Om een beter overzicht te krijgen heb ik een weekoverzicht voor mijzelf gemaakt. In de klas zijn verschillende lijsten met dagrooster, gymrooster, geplande werkjes, etc. Deze verzamel ik in één blad voor het hele thema / maand. Daarnaast zet ik het in mijn dagrooster. Hier staat ook alles op, zodat ik niet heen en weer hoef te bladeren in de klassenmap.
Maandrooster:
Dagrooster:
Heb ik mijn doel bereikt, was voor mij vooral, heb ik mijn
les kunnen geven zoals ik wilde, deed iedereen mee. Nu gaat het meer om het
lesdoel: heb ik mijn lesdoel bereikt. Zo niet, hoe kwam dat, wat gebeurde er,
hoe voelde ik me, hoe reageerden de kinderen, wat dachten zij, wat deden zij.
Wat wil ik veranderen, hoe en wanneer ga ik dat aanpakken.
Daarbij ben ik bewust bezig met het ‘aanpakken’ van
rustverstoorders
Didactische
competentie + competentie reflecteren
Met mijn eigen mentor bespreek ik
alle lessen na, die zij ook gezien heeft. Vaak filmt zij mij daarbij en
bespreken we mijn goede en mijn zwakke activiteiten. Daarbij bespreken we samen
wat ik kan veranderen (en wat er niet verandert hoeft) Ik heb de neiging daarin
nogal extern georiënteerd te zijn. Ik richt mij veel op haar tips en
aanwijzingen en probeer daar mijn eigen weg in te vinden. Regelmatig komt ook de
stage coördinator langs. Zij is erg goed
in het stellen van vragen zoals de vragen n.a.v. de spiraal van Korthage. Dat heb
ik nog niet eerder meegemaakt in mijn stages. Veel begeleiders/mentoren
begeleiden/evalueren aan de hand van hun eigen ervaringen/manier van lesgeven.
Door de gesprekken met deze
stage coördinator leer ik ook steeds beter de juiste vragen te stellen. Naar
aanleiding van een les waarbij mijn eigen mentor niet aanwezig kon zijn(ziek)
en deze leerkracht langskwam, kregen we na afloop ook met haar LIO stagiaire
een heel gesprek over de les en de te behalen doelen.
Met elkaar kwamen we tot de
conclusie dat onze klassen erg groot waren voor kringgesprekken met een doel
dat op een bepaalde leeftijd gericht was. Bij een doel voor groep 2, zitten er
16 groep 1 kinderen te luisteren naar iets waar ze nauwelijks iets van snappen.
Als leerkracht ben je dan meer bezig de aandacht vast te houden en de les zo
leuk mogelijk te maken, dan dat er bewust aan de doelen gewerkt wordt. We
hebben met elkaar besproken om de kring te splitsen in groep 1 en groep 2,
waarbij de andere groep met een korte opdracht aan stil werk wordt gezet. Dit
heb ik met de andere LIO uitgeprobeerd en bij elkaar bekeken. Dit was een erg
positieve ervaring, waarop ik mijn reflectieformulieren ook direct heb
aangepast. Ik ga beter reflecteren en deze reflecties meenemen naar de volgende
lessen
reflectieformulier voor lessen in
de kring n.a.v. reflectie/evaluatie met Adelheid en Fleur:
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uWWN4clRiWGF0Q2s/edit?usp=sharing
(3.1)
Organisatorische
competentie
Filmpje
werken met GIP Werken met GIP. Lukt steeds beter. Ik heb het meeste moeite met het consequent zijn. Wachten tot het helemaal stil is en iedereen luistert. Daar heb ik de afgelopen maand een leerdoel van gemaakt. Als het stil is, kan iedereen goed luisteren, waardoor iedereen ook goed aan het werk kan en later geen / nauwelijks meer vragen heeft.
Als het duidelijk is en iedereen goed aan het werk kan, kan ik ook vlot de GIP-klok aanzetten en met een instructiegroepje werken. Het een houdt verband met het ander. Hier heb ik heel bewust aan gewerkt en ik merk duidelijk verbetering. Mijn leerdoel hierin blijft voorlopig het consequent zijn, bij alle werkvormen. Kinderen weten zo waar zij aan toe zijn en er is meer tijd voor kinderen die dat nodig hebben.
Competent
in samenwerken met collega’s
Verslag
commissievergadering Het werken met collega’s gaat goed. Ik zit voor de onderbouw in de carnavalscommissie. Deze commissie ben ik gestart met het oproepen voor het eerste overleg in januari. Wij zijn nu 2x bij elkaar gekomen en hebben met elkaar het draaiboek aangepast (extra activiteit bedacht met behulp van een lijstje van collega’s) en ouderbrief met elkaar geschreven. Ik heb contact opgenomen met de speelschool en de TSO ivm de plannen voor de dag van de carnaval en met de gymleraar, of hij ook wilde meedenken en helpen aan het circuit voor de kleuterbouw. Ook heb ik in de bouwvergadering de plannen voor de carnaval besproken, activiteiten voor groep 1-2 voorgesteld en deze verwerkt in het draaiboek.
Draaiboek:
Verslag vergadering:
Spelletjes voor circuit:
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uQUVsYnN4OHBxUDQ/edit?usp=sharing
(5.3)Ook het kijken bij elkaars lessen is iets waarvan ik veel heb geleerd.
Ik mag ook meelopen met alle overleggen
en bijscholingen ed (binnen de school) zoals PBS
Competent in samenwerken met omgeving
Verslag
oudergesprek
Ik heb eerder tien-minuten
gesprekken meegemaakt als observator. Dit keer ook als deelnemer. We hebben de
gesprekken met z’n drieën gedaan. Steeds twee die spraken met de ouders, waarbij de derde direct de nodige
info in de registraties in het leerlingvolgsysteem typte. Op deze manier heb ik geobserveerd en
geregistreerd, bijgezeten en aangevuld en zelf gesprekken geleid. Dit waren
twee bijzonder interessante avonden. Niet alleen door de zelfgeleide
gesprekken, maar ook door een paar geobserveerde gesprekken die behoorlijk
intensief waren voor groepsleerkracht én zeker ook voor de ouders.
Voorafgaand aan de
oudergesprekken heb ik, samen met mijn mentor, een gesprek gehad met de IB-er
van mijn stageschool. Hierin hebben we de kinderen besproken, die naar onze
mening extra aandacht en/of begeleiding nodig hebben en wat voor wij de ouders
konden bieden. Zoals, observatie door PAB (pedagogisch Ambulant Begeleider) die
ons kan adviseren, onderzoek door KWIK (onderzoek van 2 dagdelen gedurende een
aantal weken) of onderzoek door het Curium (wat door ouders zelf gefinancierd
moet worden)
Ouderverslag
Daarnaast heb ik een jongen in de groep die
onderzocht/begeleid wordt door het Curium. Hiervoor heb ik ook speciale
schoolvragenlijst ingevuld en nabesproken met mijn mentor. N.a.v. dit onderzoek
hebben wij ook beiden apart een gesprek gevoerd met een observator vanuit het
Curium over de ontwikkeling van dit
kind. Heel interessant, het invullen , maar zeker ook het nabespreken.
Formulieren Curium:
Competent
in reflecteren
Mijn reflecteren was de afgelopen jaren vooral evalueren.
Deze evaluaties nam ik altijd wel mee naar de volgende voor te bereiden lessen.
Dit jaar heb ik beter leren reflecteren. Dit is ook te zien aan de
lesvoorbereidingen.
Ik heb geleerd van mijn eigen mentor: te kijken naar mijn
sterke kanten en die te ontwikkelen
Van de stagecoördinator vd school: zoveel mogelijk
reflectieve vragen te stellen, doorvragen
en niet zo snel tevreden zijn met een antwoord.
Daarom nieuw reflectieformulier gemaakt met lege vlakken
omdat er bij verschillende doelen verschillende vragen gesteld kunnen worden.
Blanco
reflectieformulier https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uUWY1MmJMR05FZkk/edit?usp=sharing(7.1)
Reflectieformulier na evaluatie met Adelheid en Fleur (zie ook
didactische competentie)
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uWWN4clRiWGF0Q2s/edit?usp=sharing(7.2)
Lesvoorbereidingen
met feedback en reflectie
18-9-2013
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3ua3lXWEFBUENQZDQ/edit?usp=sharing
25-09-2013
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uYUoyQWRHdHIwZkE/edit?usp=sharing
Woensdag 12-11-2013
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uMWxkUXpWdE5NT2s/edit?usp=sharing
Woensdag 20-11-2013
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uX01ORy1LazJWd2s/edit?usp=sharing
woensdag 23-01-2014
https://drive.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uU3J4ckhTZFB2aGM/edit?usp=sharing
Mijn portfolio:
https://docs.google.com/file/d/0B2QHZ1yEqt3uY3R6M0V2UGtXNHc/edit
Mijn blog:
http://heteindisinzicht.blogspot.nl/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten