Kennis
over de psychologische ontwikkeling van het jonge kind is essentieel voor een
positieve interactie (HJK oktober 2013 – Positieve gedragsontwikkeling)
Het is van groot belang dat je weet hoe de ontwikkeling van
een kind op alle gebieden verloopt, voor dat je een beeld van een kind vormt.
In de literatuur wordt een algemene ontwikkeling beschreven, maar het ene kind
ontwikkeld zich sneller dan een ander kind of op andere gebieden. Waar het ene
kind cognitief makkelijker ontwikkeld, doet de ander dat fysiek of sociaal. Om
goed contact met een kind te hebben en een positieve interactie te kunnen
realiseren, zal kennis moeten hebben van de psychologische ontwikkeling om
een juiste inschatting van het kind te kunnen.
Hierdoor kun je het kind op het juiste niveau begeleiden en corrigeren. Wanneer een kind beoordeeld wordt op een actie
of situatie die hij, gezien de ontwikkelingspsychologie, nog niet aankan, kan
dit het vertrouwen tussen kind – leerkracht – ouders schaden. Dit heeft ongetwijfeld
ook weer gevolgen voor de ontwikkeling van het kind.
I hear and I forget, I see and remember, I do and I understand
Confucius – Chinese
philosopher en reformer
Laat kinderen doen en ontdekken om zoveel mogelijke
positieve leerervaringen op te doen. Ook als leerkracht doe je de activiteiten
voor, sta je model. Laat zien wat er moet gebeuren of wat de bedoeling is, maak
het aantrekkelijk door en laat het de kinderen ervaren. Dat geldt voor de hele
basisschool (en verder). Datgene wat je zelf doet, uitvoert en ontdekt zal je
onthouden en kunnen toepassen. Laat kinderen bij een rekenles over maten niet
alleen de tafeltjes opmeten. Laat ze eens een taart bakken, soep koken. Laat ze
doen en uitvoeren, laat kinderen ervaren wat ze moeten leren!
groep 1/2 is tegenwoordig
te schools
(http://www.zwijsenouders.nl/Artikel/Stelling-groep-12-is-tegenwoordig-te-schools.htm)
Het lijkt
wel of er steeds meer eisen gesteld worden aan kinderen, ook aan de jonge
kinderen. Vooral in groep 2 wordt er veel van ze verwacht. Zowel vanuit de
school: toetsen, loopt de ontwikkeling wel volgends het boekje, als vanuit de
omgeving, ouders die en passent even willen laten zien dat hun kind echt al kan
lezen en waarom de juf daar nog niets mee doet? Terwijl juist spelen belangrijk
is in de ontwikkeling van kinderen.
Zeker het jonge kind leer het meest van ontdekken en ervaren. Natuurlijk wordt
er in onze klas veel gedaan aan taal en letters. We volgen de leerlijnen ,
waarin staat dat kinderen een aantal letters moeten kennen voor ze naar groep 3
gaan. Er zijn echter verschillende
manier om deze ontwikkeling te stimuleren. Je kan de kinderen werkbladen met
afbeeldingen voorleggen. In onze klas laten we de letter zien en de kinderen
zelf spullen zoeken in de klas of meenemen van thuis waar ze de letter in
horen. We leren liedjes, waarin we luisteren naar het rijmende woorden en de
letters van de rijmwoorden. Zo zijn ze
op een speelse manier bezig met letters leren. We hebben geen werkbladen
waarbij plaatjes omcirkeld worden, alles wordt gekleurd, geknipt en geplakt.
Rekenkundige
termen (dik, dun, groot, klein etc.) leren we niet van een blad, maar met blokken,
boeken, potloden, kralen en allerlei
andere materialen die we in de klas bij de hand hebben. Zo kunnen heel veel
werkbladen vervangen worden door materialen waarmee de kinderen kunnen ervaren.
Uiteindelijk doen we de Cito om de
ontwikkeling vast te kunnen leggen. Dit is ook een stukje duidelijkheid bij
gesprekken naar ouders (in combinatie met de werkjes) en naar de leerkrachten
in groep 3-8. Duidelijke registraties van voorgaande jaren kunnen veel
problemen en misverstanden voorkomen.
Groep 1/2 kan
inderdaad heel schools overkomen, maar het ligt vooral aan de leerkracht met de
collega’s hoe zij de ontwikkeling van de kinderen stimuleren. Een gevarieerd leerkrachtenteam (oud/jong en
in verschillende periode afgestudeerd) dat positief met elkaars ideeën omgaat
kan een heel gevarieerd lesprogramma aanbieden, waarin kinderen vooral veel
spelenderwijs kunnen ontdekken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten